
Kapp Linné: En ny type fiskefartøy – bygget for fremtiden
Etter over 35 år i fiskerinæringen valgte Michael Lockert, reder i Myre Kystdrift, å satse på noe helt nytt. Resultatet er Kapp Linné – verdens første kombinasjonsfartøy for hvitfisk og oppdrett. Med teknologi fra Optimar og et skarpt blikk på både lønnsomhet, miljø og fremtidige krav, skal Kapp Linné sikre helårsdrift, øke effektiviteten og sørge for lavere utslipp.
Fra vinterfiske til helårsdrift
Michael Lockert har vært fisker siden 1986, og siden 1998 har han drevet egen båt. Men med lange perioder med dødtid ble det tydelig at gamle løsninger ikke holdt. – Det gir ingen mening at et fartøy til mange millioner skal ligge ved kai åtte måneder i året, sier han.
Sammen med medeier Olav Lassesen, satte de i gang planleggingen av et nytt konsept: et fartøy som sømløst kan gå fra vinterfiske etter torsk, til bløggeoppdrag for oppdrettsnæringen - uten å måtte endre verken mannskap eller fartøy.
Kapp Linné, som nå er under utrustning hos Larsnes Mek, er 51 meter lang og 12 meter bred. Båten er utstyrt med to separate fabrikklinjer. En manuell for hvitfisk, og en helautomatisk bløggelinje for laks - levert av Optimar. – Vi kan bokstavelig talt fiske torsk en dag, vaske over, og være på lakseoppdrag neste, forklarer Michael. Det gir fleksibilitet, bedre utnyttelse av båten og sikrere arbeidsplasser for mannskapet.
Foto: Silje Helene Nilsen, Fiskeribladet
Helautomatisk bløgging av hvitfisk og økt fiskevelferd
Inspirasjonen kom i 2021, da Michael leste om stun & bleed-teknologien fra Optimar i en avisartikkel. Etter en demonstrasjon av teknologien, var han solgt. – Når vi så vi kan bløgge 80 tonn laks på en time, så steila vi. Optimar leverer den helautomatiske bløggelinjen - inkludert elektrisk bedøver og robot for kutting av gjeller - og kamerateknologi.
Systemet gir langt bedre kontroll - og kan potensielt også revolusjonere bløggingen av hvitfisk. Michael og mannskapet gleder seg til å teste den helautomatiske bløggelinjen. Hvis teknologien fungerer på hvitfisk også, kan de gå bort fra manuell bløgging og samtidig doble kapasiteten - fra dagens 20-25 tonn i timen til opptil 50 tonn med maskiner.
For at bløggingen skal fungere på hvitfisk, må den ligge i ro fra fotografering til bløgging. Det er en utfordring i røff sjø. Derfor har de montert to fabrikker - en manuell for hvitfisk og en helautomatisk for laks. Michael er derfor ekstra spent på å teste dette når den nye båten sjøsettes, som forhåpentligvis blir i november i år.
Uavhengig av om Michael og mannskapet lykkes i å bløgge hvitfisken automatisk, vil bløggesystemet sikre både fiskevelferd og kvalitet for laksen, ved at fisken dør i det den kommer om bord. For hvitfisken vil det være en bonus. Michael forteller at – om du dobler kapasiteten får du fisken fortere ned i rommet så slik sett dør den fortere og kan få bedre kvalitet.
Presisjon og rapportering i særklasse
Kamerateknologien gjør det mulig å estimere vekt, størrelse og art på hver enkelt fisk. Det gir mer presis fangstdokumentasjon – både på laks og hvitfisk. – Vi får data på hvor mange fisk som veier mellom én og tre kilo og oppover, og kan sende dette videre til kunden. Da kan de selge fisken allerede før den kommer i land, forklarer Michael.
Presisjonen er så høy at de forventer en feilmargin på fangststørrelsen på under to prosent. Til sammenligning tillates det inntil 20 prosent avvik i konvensjonelt fiskeri. For rederier som vil være i forkant av kravene fra marked og myndigheter, gir det et viktig konkurransefortrinn.
Teknologien gjør også at de kan ligge i front, hva gjelder krav om sporbarhet, matsvinn og annen dokumentasjon.
Oppdrettens krav løfter hvitfisken
I oppdrettsnæringen stilles det strenge krav til dokumentasjon og hygiene. Ingenting skal ut av båten, og hvert vanninntak, hver vask og hver prøve skal loggføres. For å møte disse kravene, bygges Kapp Linné med helautomatiske vaskeprogram og utstyr tilpasset høy hygienestandard.
– Vi hadde ikke investert masse millioner i hygieneutstyr hvis vi bare skulle drive med hvitfisk, sier Michael. Investeringen hever hygienestandarden om bord, og gir både bedre kvalitet og tryggere drift - uansett hva de fisker. Michael mener at kravene fra oppdrettsnæringen samtidig bidrar til å heve standarden i hele fartøyet, også for hvitfisk.
Et grønt skifte på havet
Kapp Linné utstyres også med en hybridpakke. Batterikapasiteten vil kunne kutte utslippene med opptil 70-80 prosent i enkelte operasjoner. For Michael handler det både om miljø og om å være rustet for fremtidige krav.
Fremtiden bygges nå
Michael Lockert har lagt ned et enormt arbeid i prosjektet, som han selv følger tett opp på verftet hos Larsnes Mek. Skroget kom fra Polen i mars, og nå bygges fabrikken, lugarene og alt teknisk utstyr. – Dette er et mye større prosjekt enn jeg trodde, sier Michael. – Men jeg angrer ikke. Han håper nå at båten vil levere en god tjeneste, både til oppdrett og til fiskemottakene.
Prosjektet har også en personlig dimensjon. Med en sønn på 25 med stor fiskeinteresse, handler det også om å bygge for neste generasjon. – Jeg gjør dette også for ham. Jeg har noen som står klar til å ta over.
Han er tydelig på at samarbeidet med Optimar har vært avgjørende.
– De har vært en god sparringspartner og virkelig dyktige folk. Alt utstyr for laks er levert av dem, og de skal sørge for at alle systemer spiller sammen. Vi har bare skryt å gi.